Videos i programmeringsundervisningen

Jag har precis färdigställt den första i vad som är tänkt att bli en serie filmer om grundläggande programmeringssyntax i Python.

Först och främst tänker jag ha de här filmerna som komplement till den ordinarie undervisningen. Jag funderade först på om jag skulle flippa klassrummet helt, men jag gillar att ha genomgångar inför en levande publik. Då kan det bli ett samtal istället för att det bara är jag som förklarar något. Vi har haft många bra diskussioner, och har man en levande publik så blir det dessutom lättare att se när någon tappar tråden, eller när man behöver utveckla resonemanget. Man kan locka till skratt, spela på just de elever man har framför sig, deras intressen och referensramar.

Men, det finns också elever som behöver mycket repetition, som lär sig bättre genom att höra något flera gånger. Det är här filmerna kommer in. Med en film kan de repetera så mycket de vill, pausa, spola tillbaks.

Genom att fokusera enbart på syntax så blir det mycket enklare att göra filmerna; jag slipper tänka så mycket på hur jag ska demonstrera kluriga strukturer och strategier. Jag har också valt att helt låta bli den klassiska ”första filmen” där man förklarar vad programmering är, hur en kompilator fungerar, hur man installerar utvecklingsmiljöer.

Jag blev nog hyfsat nöjd med den här filmen ändå; jag har hört att en del tycker att volymen är för hög. Jag ska försöka fixa det till nästa film.

Program jag använt:

  • Live Essentials Movie Maker (ja, på riktigt. Jag skäms lite. Det är ju ett skitprogram, men det fixade jobbet)
  • Adobe Illustrator (för de grafiska skyltarna, men där funkar ju egentligen vilket program som helst)
  • CamStudio (för att spela in från skärmen)
  • Google Drive (skriva manus)